Hotelbranche i bedring er stadig langt fra samme niveau som før pandemien
Den københavnske hotelbranche oplever positive indikationer på, at efterspørgslen og gæsterne langsomt vender tilbage efter COVID-19-krisen. Sidste kvartal af 2021 bød på de højeste belægningsprocenter i hele 2020 og 2021, men der er langt til niveauet som før pandemien, viser PwC’s analyse af den københavnske hotelbranche.
De københavnske hoteller går lysere tider i møde med højere efterspørgsel og flere udenlandske gæster. Branchen oplever fremgang i omsætning pr. værelse, højere belægningsprocent og stigende overnatningspriser. I november 2021 lå den gennemsnitlige belægningsprocent i København på 64,1 %, hvilket var den højeste niveau i hele 2020 og 2021, men sammenlignet med 2019 er det en nedgang på 22,7 %.
“Sammenlignet med 2020 er hotelbranchen i markant fremgang på alle fronter. Analysen viser, at de københavnske hoteller har stigende priser og belægningsprocenter. 2021 blev hjulpet godt på vej af arrangementer og konferencer, som har øget antallet af udenlandske turister, herunder EM, Worldpride og Ironman Copenhagen,” siger Steffen Kaj Pedersen, partner og ekspert i hotelbranchen i PwC, og fortsætter:
“Alene i juni, juli og august havde de københavnske hoteller 1,4 mio. overnatninger, hvilket var hele 75 % flere end sommeren 2020, og samtidig steg andelen af udenlandske turister i samme periode med over 50 %. Sammenlignet med 2019 har branchen stadig et godt stykke vej endnu, men det ser markant mere opmuntrende ud nu.”
Omsætningen pr. tilgængeligt værelse (RevPAR) viser en fremgang på næsten 50 % for hele 2021 sammenlignet med 2020. De enkelte større hoteller i Indre By har oplevet en belægning på op mod 80-90 % i sensommeren og efteråret 2021.
Manglende arbejdskraft og høje omkostninger til kommissioner
De fleste brancher efterspørger mere arbejdskraft, og hotelbranchen er ikke anderledes. Ifølge rapporten oplever de enkelte hoteller stor konkurrence om rekruttering af personale og fremhæver ligeledes problemer med at finde passende personale på forskellige niveauer.
“På tværs af serviceerhvervet angiver 34 % af virksomhederne mangel på arbejdskraft som et problem. Hvis man zoomer yderligere ind på hotelbranchen, er det et markant højere tal, hvor 4 ud af 5 hotelvirksomheder har brug for mere personale. Hotelbranchens mangel på arbejdskraft medfører, at de ikke kan følge med på den stigende efterspørgsel,” siger Steffen Kaj Pedersen.
Hotelgæsterne er blevet mere digitaliserede og bruger i højere grad oftest online bookingkanaler til køb af hotelovernatninger. Det har medført en styrket position på markedet for bookingportalerne, som fortsat forstærker deres position på markedet og giver dem en stærk forhandlingsposition når det kommer til kommissioner.
“Vi kan se, at nogle bookingportaler tager op mod 20-25 % i provision for en bookning, hvilket presser hotellerne. Det er en balancegang for hotellerne for, hvor mange gæster ønsker man via portalerne, som forringer rentabiliteten mod, hvor mange gæster hotellerne selv kan hente. Så vi kan ikke længere alene kigge på RevPAR for at måle hotellernes styrke,” afslutter Steffen Kaj Pedersen.